MOTforestillinger

- plattform for okkupasjonskritisk kunst

 

MOTforestillinger drives av Marius Kolbenstvedt og Vibeke Harper, og er en platform for okkupasjonskritisk kunst. Vi tror på kunstens politiske kraft, på felleskap og solidaritet, og knytter til oss andre kunstnere som stiller spørsmål ved og tar avstand fra den sionistiske ideologien og dets maktapparat, militære regelverk og okkupasjonen av Palestina.

MOTforestillinger støtter BDS-bevegelsen i sitt krav om internasjonal boikott av Israel.

Marius Kolbenstvedt

Dramatiker, regissør, skuespiller, dramaturg, musiker og produsent. Utdannet ved Nordisk Teaterskole i Århus 90-93. Initierte den første MOTforestillinger-festivalen, i januar 2015.

Var med å stifte kompaniet De Utvalgte i 1994, og jobbet fast i kompaniet fram til 2004, deretter som regi- og dramturgikonsulent. Drev Fabula Rasa og Ossavy & Kolbenstvedt sammen med Nina Ossavy frem til 2016. Arbeider også som kunstnerisk leder av dokumentar-musikkteateret FaktaMorgana sammen med billedkunstner Ingebjørg Torgersen og komponist Bjørn Bolstad Skjelbred.

 

Har utviklet en rekke forestillinger i samarbeid med kunstnere som Pia Maria Roll, Eirik Raude, Frank Havrøy, Marius von der Fehr og Thomas Hildebrand Medgrunnlegger av det tverrkunstneriske nettverket Concerned Artists Norway (CAN). Sitter i Palestinakomiteens kunst og kulturutvalg.

 

https://www.mariuskolbenstvedt.work/

Vibeke Harper

Kunster, scenograf, skribent, oversetter og produsent. Hun har vært medutvikler av MOTforestillinger siden den andre festivalen ble arrangert, i august 2015.

Siden 2008 har Harper hatt årlige opphold i Palestina/Israel, hvor hun blant annet har hatt samarbeid med lokale kunstnere, holdt workshops, hatt separatutstilling, skrevet reisebrev og artikler for ulike norske aviser og plattformer, samt kuratert for MOTforestillinger.

I 2009 var hun den norske representanten i det verdensomspennende kunstprosjektet The Road to Jerusalem av Khaled Hourani, og opprettet underprosjektet Milestone Jerusalem:Norge, der fire norske kommuner (Tromsø, Stjørdal, Trondheim og Oslo) fikk et kunstverk og en politisk utfordring i gave (2010-2014).

Harper har deltatt på flere kunstintervensjoner og utstillinger internasjonalt, blant annet i Buenos Aires og Kairo. I 2012/2013 gjennomførte hun flere intervensjoner i offentlig rom i Trondheim, med bunad og tiggerkopp, og bodde i en uke (også ikledd bunad) sammen med romfolket i Targu Carbunesti, som del av prosjektet The Construction of: A declaration of Dependence.

Harper var del av dramatiker og korrupsjonsjeger Krish Nigel Iyers scenekunstprosjekter Corruption – the musical (2015) og Panamapanikk (2016), og

forfatter og dramatiker Terje Nordbys Judasevangeliet (2017).

I 2018 oversatte hun forfatter Atef Abu Saifs dagbok fra Gaza, sommeren 2014, Under dronene. Dagbok fra Gaza. Hun har også gjendiktet en rekke tekster for MOTforestillinger.

Sitter i Palestinakomitteens kunst og kulturutvalg.